April 2024 29 / دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۷۰۹۰۷
۱۹ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۰
0
قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال که روز دوشنبه به بالاترین رقم ۷ سال گذشته یعنی ۹۴دلار رسیده بود، امروز با ۱۶سنت معادل ۰.۱۷درصد کاهش به ۹۲دلار و ۵۳سنت رسید.
قیمت جهانی نفت امروز ۱۴۰۰/۱۱/۱۹| کاهش قیمت نفت در آستانه مذاکرات هسته‌ای ایران
در آستانه ازسرگیری مذاکرات هسته‌ای غیرمستقیم بین ایران و آمریکا که ممکن است منجر به احیای توافق هسته‌ای، لغو تحریم‌ها و افزایش عرضه نفت ایران به بازار جهانی شود، قیمت نفت امروز شاهد کاهش بود.

قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال که روز دوشنبه به بالاترین رقم ۷ سال گذشته یعنی ۹۴ دلار رسیده بود، امروز با ۱۶ سنت معادل ۰.۱۷ درصد کاهش به ۹۲ دلار و ۵۳ سنت رسید.

قیمت نفت وست تگزاس اینترمدییت آمریکا برای تحویل در ماه مارس با ۲ سنت معادل ۰.۰۲ درصد افت به ۹۱ دلار و ۳۰ سنت رسید.

تقویت تقاضای جهانی، تنش‌های جاری در شرق اروپا و احتمال اختلال در عرضه نفت به‌دلیل سرمای هوا در آمریکا سبب شده است در روز‌های اخیر قیمت هر دو شاخص نفتی به بالاترین رقم‌ها طی ۷ سال گذشته برسد.

مذاکرات احیای توافق هسته‌ای ایران که در وین برگزار می‌شود روز سه‌شنبه پس از ۱۰ روز وقفه از سر گرفته می‌شود. آمریکا برخی از معافیت‌های تحریمی در قبال برنامه هسته‌ای ایران را مجدداً برقرار کرده است در حالی که ایران خواستار لغو کامل تحریم‌ها و تضمین آمریکا مبنی بر عدم اتخاذ اقدامات تحریمی بیشتر در آینده است.

تحلیلگران مؤسسه ای‌ان‌زد روز سه‌شنبه در یادداشتی نوشتند: «با توجه به احتمال بازگشت نفت ایران به بازار، قیمت نفت تضعیف شده است.»، این تحلیلگران با اشاره به پیشرفت در مذاکرات طی هفته‌های اخیر این احتمال را مطرح کردند که دستیابی به یک توافق در نهایت موجب بازگشت نفت ایران به بازار جهانی شود، «بااین‌حال، خبر‌هایی نظیر بالا بردن قیمت نفت عربستان از سوی شرکت آرامکو و احتمال تعطیلی غیرمنتظره یک پالایشگاه در آمریکا می‌تواند موجب تداوم افزایش قیمت‌ها شوند.»
به نقل از سی ان بی سی، تغییرات بازار‌های جهانی حاکی از کاهش قیمت نفت، ثبات قیمت جهانی طلا، نوسان ارزش سهام‌ها در بازار آسیا و وال استریت و ثبات ارزش دلار و نوسان در بازار رمزارز‌ها است که شرح آن در ذیل آمده است:

قیمت نفت کاهش یافت

قیمت نفت خام برنت تا ساعت ۷:۱۷ صبح به وقت تهران با ۴۰ سنت یا ۰.۱۵ درصد کاهش به ۹۲.۵۵ دلار در هر بشکه رسید. نفت خام وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با یک سنت کاهش به ۹۱ دلار و ۳۱ سنت در هر بشکه رسید.

نوسان در بازار سهام آسیا

روز سه‌شنبه، معاملات سهام‌های آسیا و اقیانوسیه نوسان داشت، در حالی که بازار‌های چین زیان‌های منطقه‌ای متحمل شدند. شنژن در چین ۲.۷۷۱ درصد و کامپوزیت شانگ‌های ۰.۹ درصد سقوط کرد. شاخص هنگ سنگ هنگ کنگ ۱.۵۴ درصد و سهام‌های فناوری چین افت کرد: علی بابا ۳.۴۸ درصد و تنسنت ۱.۶۳ درصد کاهش یافت در حالی که می‌توان، ۴.۰۷ درصد سقوط کرد. شاخص تکنولوژی هنگ سنگ، ۲.۲۸ درصد کاهش یافت. نیک کی ۲۲۵ ژاپن ۰.۲ درصد رشد و شاخص تاپیکس ۰.۳۸ درصد رشد کرد. کاسپای کره جنوبی ۰.۸۴ درصد رشد کرد. در استرالیا، اس اند پی/‌ای اس اکس ۲۰۰،۱.۰۷ درصد رشد کرد. ام اس سی آی، جامع‌ترین شاخص سهام آسیا و اقیانوسیه ۰.۱۲ درصد کاهش یافت.

نوسان در وال استریت

در شبانه روز گذشته در وال استریت، کامپوزیت نزداک با افت ۰.۵۸ درصدی به ۱۴۰۱۵.۶۷ واحد رسید. اس اند پی ۵۰۰، نیز با ۰.۳۷ درصد کاهش به ۴۴۸۳.۸۷ واحد رسید در حالی که شاخص صنعتی داوجونز، تنها ۱.۳۹ واحد صعود کرد و به ۳۵۰۹۱.۱۳ رسید. بازار‌های جهانی هم با موجی از نوسان‌ها روبرو هستند و سرمایه‌گذاران در حال ارزیابی چشم‌انداز عواملی مانند نرمال‌سازی سیاست بانک مرکزی هستند، با این انتظار که افزایش سریع دستمزد‌ها در ایالات متحده می‌تواند فدرال رزرو را به افزایش نرخ بهره در سال جاری وادار کند.

بازار ارز و رمزارز‌ها

ارزش دلار بدون تغییر و شاخص دلار آمریکا در برابر سبدی از همتایان خود، در ۹۵.۵۱۷ قرار گرفت که پایین‌تر از سطح اواخر هفته گذشته مشاهده شد. ین ژاپن با ۱۱۵.۳۵ در هر دلار معامله شد که پس از معامله قبلی کاهش یافت. دلار استرالیا پس از رشد دیروز به ۰.۷۱۳۵ دلار رسید. سود اوراق ۱۰ ساله خزانه داری ایالات متحده نزدیک بالاترین سطح خود از دسامبر ۲۰۱۹، ثابت ماند. ممکن است فدرال رزرو آمریکا در ماه مارس نرخ بهره را تا ۵۰ واحد پایه افزایش دهد. کریستین لاگارد، رئیس بانک مرکزی اروپا، روز دوشنبه گفت: نیازی به تشدید سیاست‌های پولی کلان در منطقه یورو نیست، تورم در حال کاهش است و می‌تواند در حدود ۲ درصد تثبیت شود و افزود که قیمت‌های بالای انرژی، بزرگ‌ترین محرک تورم است که احتمالاً قدرت خرید خانوار‌ها را کاهش می‌دهند.

در بازار رمزارز‌های امروز صبح ساعت ۹:۲۸ صبح به وقت تهران قیمت بیت کوین با افزایش ۱.۸۷ درصدی در ۴۴۹۴۷.۹۴ دلار و اتریوم با افزایش ۰.۸۵ درصدی در ۳۱۹۰.۵۱ دلار قرار داشت.

ثبات قیمت جهانی طلا

روز سه‌شنبه قیمت طلا ثابت بود در حالی که فشار‌های تورمی، قیمت این فلز امن را نزدیک به بالاترین سطح یک هفته گذشته حفظ کرد، فعالان بازار منتظر داده‌های تورمی ایالات متحده بودند که برای جدول زمانی کاهشی فدرال رزرو بسیار مهم است. هر اونس طلا تا ساعت ۴:۲۲ صبح به وقت تهران در ۱۸۲۱.۲۶ دلار ثابت بود و نزدیک بالاترین قیمت روز دوشنبه بود. معاملات آتی طلای آمریکا در ۱۸۲۱.۳۰ دلار ثابت بود. نقره با ۰.۱ درصد افزایش به ۲۳.۰۱ دلار در هر اونس، پلاتین ثابت در ۱۰۲۰.۰۶ دلار و پالادیوم ۰.۲ درصد افزایش یافت و به ۲۲۶۶.۷۹ دلار رسید.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: